Батьківський всеобуч
«Про попередження жорстокого поводження з дітьми»
Соціально-психологічна служба – це спільна діяльність практичного психолога та соціального педагога.
Ми прагнемо, щоб наша школа стала острівцем людяності і гуманізму, творчості й постійного пошуку, щоб її випускники на все життя засвоїли: якщо хочеш стати щасливим, то слідуй золотому правилу - розум у голові, щирість у серці, здоров'я в тілі.
Основним завданням служби є забезпечення процесу соціалізації учнів у навчально – виховній діяльності, захист їхнього психічного, фізичного, соціального і духовного здоров’я, сприяння педагогічно доцільному і безконфліктному входженню молодої людини у світ дорослих, підготовка до самостійного життя в суспільстві, попередження і педагогічна корекція вад та відхилень розвитку особистості.
Соціально-психологічна служба закладу:
- Здійснює психологічний супровід розвитку дитини.
- Визначає психологічну готовність дітей до навчання в гімназії (діагностична та корекційна робота з дітьми, що виявились не готові до школи).
- Вивчення процесу адаптації першокласників та п’ятикласників до шкільного життя. Профілактична дезадоптація.
- Психологічний супровід розвитку підлітків (діагностика особистісних рис та якостей, особливостей характеру, стимулювання саморозвитку та самовиховання, консультування з особистісних проблем, тематичні бесіди, навчальні заняття, тренінги, психологічна допомога в кризових ситуаціях).
- Допомога в професійному самовизначенні старшокласників.
- Робота з учнями старшого шкільного віку (виявлення психологічної готовності до «дорослого життя»).
- Виявлення «групи ризику» (діти, що мають труднощі в навчанні, поведінці; емоційні розлади).Рекомендації батькам, вчителям, учням.
- Психологічна діагностика важковиховуваності та акцентуації характеру.
- Розробка програм педагогічної та психологічної корекції неадекватної поведінки.
- Профілактика правопорушень.
- Орієнтація учнів на здоровий спосіб життя.
- Попередження суіцидної поведінки.
- Пошук шляхів оптимізації навчально-виховного процесу.
- Врегулювання конфліктних ситуацій.
- Робота з обдарованими дітьми.
- Робота з категорійними дітьми (сиротами, напівсиротами, з малозабезпечених сімей, з багатодітних сімей, родичі яких, перебувають чи загинули в зоні АТО)
Суїцид. Бажання померти чи крик про допомогу?
Поради для подолання проблем у вихованні!
Формування у підлітків умінь налагоджувати контакт, вміння спілкуватися!
Нормативно-правові документи, які регламентують діяльність соціально-психологічної служби в системі освіти
1. Етичний кодекс практичного психолога
2. Етичний кодекс соціального педагога
Закони України
1. Закон України «Про освіту» (від 23.05.1991 р. № 1060-ХП)
2. Закон України «Про загальну середню освіту» (від 13.05.1999 р. № 651-XIV)
3. Закон України «Про позашкільну освіту (від 22.06.2000 р. № 1841-III)
Постанови Кабміну
Накази Міністерства освіти і науки України
Листи Міністерства освіти і науки України
6. Про тривалість робочого тижня практичних психологів, соціальних педагогів (від 27.11.2000за№109)
Інші нормативні і методичні матеріали Міністерства освіти і науки України, обласних, районних та міських ланок освіти.
Посадові обов'язки
Психолог :
- Бере участь в організації навчало-виховної роботи, спрямованої на забезпечення умов для особистісного розвитку учнів, збереження їхнього повноцінного психічного здоров’я.
- Зберігає професійну таємницю, не розповсюджує відомостей, що отримані в процесі діагностичної і колекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її оточенню.
- Проводить семінари та консультації для педагогічного складу з питань психологічних аспектів розвитку, навчання та виховання учнів.
- Будує свою діяльність на засадах довіри в тісній взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу.
- Здійснює планування, виходячи з норм практичної психологічної роботи з учнями.
- У процесі роботи практичний психолог суворо дотримується вимог методик та Етичного кодексу психолога
Соціальний педагог:
- Вивчає та оцінює особливості діяльності і розвитку вихованців, учнів, мікроколективу (класу чи групи), шкільного колективу в цілому, молодіжних та дитячих громадських організацій; досліджує спрямованість впливу мікросередовища, особливостей сім’ї та сімейного виховання, позитивного виховного потенціалу соціального середовища та джерела негативного впливу на вихованців, учнів.
- Прогнозує на основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних сторін соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості вихованця, учня чи групи; прогнозує результати навчально-виховного процесу з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості.
- Дає рекомендації вихованцям, учням, батькам або особам, які їх замінюють, педагогам та іншим особам з питань соціальної педагогіки; надає необхідну консультативну соціально-педагогічну допомогу дитячим і молодіжним громадським організаціям, вихованцям, учням, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах.
- Сприяє захисту прав вихованців, учнів, представляє їхні інтереси у службі у справах дітей, у правоохоронних та судових органах.
- Бере участь у формуванні навичок дотримання норм та правил поведінки, ведення здорового способу життя, сприяє попередженню негативних явищ серед вихованців, учнів.
- Надає соціальні послуги, спрямовані на задоволення соціальних потреб вихованців і учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу, соціально-педагогічний патронаж соціально незахищених категорій вихованців, учнів; сприяє соціальному і професійному визначенню особистості, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію молоді.
Соціально-психологічна служба
Соціально-психологічна служба діє відповідно до статей 21,23 Закону України « Про освіту» та нової редакції Положення про психологічну службу системи освіти України, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 року №616, зареєстрованого в міністерстві юстиції України 23.07.2009 року за №687/16703.
Основною метою діяльності соціально-психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захисту психічного здоров’я та соціального благополуччя усіх його учасників : учнів, вчителів, батьків.
Завдання соціально-психологічної служби
- Визначення напрямів та необхідних умов індивідуального розвитку особистості;
- Надання допомоги адміністрації в управлінні процесом розвитку навчально-виховного процесу;
- Забезпечення психологічного супроводу особистості дитини на всіх етапах її розвитку;
- Постійний зв'язок із зовнішнім середовищем – найважливішим чинником, який визначає зміст діяльності загальноосвітньої школи та психологічної служби.
Соціальний педагог – це спеціаліст з виховної роботи з дітьми, підлітками, молоддю,дорослими – покликаний створювати сприятливі соціальні навчально-виховні умови для розвитку і соціалізації особистості.
Мета діяльності соціального педагога в навчальному закладі : зберегти психічне, психофізіологічне здоров’я, попередити та подолати будь-які форми психічного насилля дітей в учнівському середовищі.
Завдання соціального педагога :
- Здійснювати комплекс заходів з виховання, навчання, розвитку і соціального захисту особистості в закладах і за місцем проживанням;
- Вивчати умови життя дітей, які потрапили в складні життєві обставини;
- Виявляти інтереси і потреби, труднощі і проблеми, конфліктні ситуації, відхилення у поведінці учнів, своєчасно надавати їм соціальну допомогу і підтримку;
- Здійснювати індивідуальну роботу з підлітками, що вимагають особливої педагогічної уваги;
- Проводити профілактичні заходи для учнів школи;
- Співпрацював з вчителями, батьками, спеціалістами соціальних служб для надання учням, які потребують опіки і догляду, хто потрапив у складні життєві обставини.
Функції соціального педагога:
- Діагностична
- Прогностична
- Комунікативна
- Організаційно-методична
- Захисна